Møt noen av våre kolleger som er med på å digitalisere helsetilbudet

helse

23. januar 2025

Å digitalisere det norske helsetilbudet er mye mer enn roboter og kunstig intelligens, og det foregår på mange fronter. Samlet sett betyr digitaliseringen at vi også i fremtiden vil kunne dekke behovet for helsehjelp i samfunnet, samtidig som vi frigjør nok hender til omsorg og god behandling gjennom effektivisering. Metier har et sterkt helseteam i Digital som bidrar i dette digitaliseringsarbeidet hver dag.

Våre kolleger er ute i verdifulle oppdrag, hvor de bidrar til at de rette løsningene implementeres på en god måte. Vi har snakket med fire av våre kolleger som på ulike måter bidrar til digitaliseringen av helsetilbudet for å se hva de tenker er viktig i dette arbeidet.

Vi må digitalisere riktig 

Sølvi Nesse er utdannet med master i verdibasert ledelse, bachelor i sykepleie og videreutdanning i operasjonssykepleie og nevrokirurgi. I Metier Digital har Sølvi de siste 15 årene hatt en rekke oppdrag i forskjellige sektorer – både offentlig og privat.  

– Fellesnevneren på prosjektene jeg har vært med på er at noen mener det «roper Sølvi» av oppdraget, sier hun. Jeg trives der det haster, der det er mange parallelle aktiviteter, med mange aktører og hvor jeg ser at jeg med min erfaring og bakgrunn kan være nyttig.   

Hvorfor er digitalisering kritisk for helsesektoren? 

– Jeg vil heller si at det er kritisk at vi digitaliserer riktig. Gevinsten med digitalisering er å effektivisere det som tidligere har tatt unødig mye tid. For eksempel kan digitalisering som løsninger for køsystemer bidra til å korte ned ventetid før diagnostisering og behandling kan starte opp.  

Sølvi forklarer at det er viktig at vi tenker godt gjennom hva hensikten med ulike digitale løsninger er, foretar en kost/nytte-vurdering og ser på hva gevinsten er i den andre enden. Ser vi at det den nye digitale løsningen ikke fungerer som tiltenkt eller at dette blir for kostbart, bør det ikke gjennomføres. 

– Som konsulent er det givende å bidra i arbeid hos kunder som har fokus på å kunne gi best mulig helsetilbud til innbyggerne. Det å kunne bidra til innføring av digitale løsninger som for eksempel medisinsk--teknisk utstyr gjør det mulig å automatisk integrere innhentet data i journalsystemer, der man tidligere måtte registrere dette manuelt.   

Digitalisering er egentlig bare en liten del av jobben, forklarer Sølvi videre.  

– Vi hjelper kunden å tydeliggjøre effektmålene, og å nå dem ved hjelp av god ledelse og styring. Det er den egentlige jobben.

Digitalisering er kritisk for å få nok tid og ressurser 

Gjermund Bjordal er utdannet ingeniør fra Bergen ingeniørhøyskole. Han har vært i Metier siden høsten 2020, og har tidligere jobbet i den offentlige delen av helsesektoren. Da han tok valget om å gå over til konsulentlivet hadde han et ønske om å kunne fortsette å jobbe i helserelaterte prosjekter.  

– Jeg synes det er givende og spennende å jobbe med noe som vil komme samfunnet til gode. Samtidig følte jeg at jeg kunne identifisere meg med Metier – med hva organisasjonen skaper, verdsetter og ikke minst med rennomméet i bransjen. Det ville jeg være en del av.  

Gjermund jobber med digital patologi, som innebærer en overgang fra undersøkelse i mikroskop til å kunne granske på skjerm. Ved å skanne fysiske prøver (mikroskopglass) slik at de er tilgjengelige i et digitalt register, forenkles og effektiviseres arbeidsprosesser for leger og patologer.   

– Verdien ved prosjektet jeg er i er veldig lett å se. Det er motiverende. Slik digitalisering av prosesser som i hovedsak har vært fysiske og krevd mye tid og plass, er en nøkkel til å løse utfordringer som tidspress og ressursmangel i helsesektoren.  

Det åpner også for å samarbeide på nye måter lokalt på hvert sykehus og mellom sykehusene i vår helseregion. Ikke minst er digital patologi en forutsetning for innføring av kunstig intelligens som hjelpemiddel i diagnostikken.  

God digitalisering minsker sjansen for feilmedisinering 

Kristine Østby Johansen er prosjektleder med bakgrunn som siviløkonom, og har hatt mange ulike og varierte oppdrag i helsesektoren. Blant annet har hun bistått i sykehusfusjoner, vært med i planlegging av bygging av nye sykehusbygg og innføring av ulike digitale løsninger i sykehus. Nå jobber hun med implementering av nytt kjernesystem for sykehusapotekene, et system som blir «grunnmur» for videre digitalisering av forsyningskjeden for legemidler til sykehus i Sørøst-Norge. 

- Dette er viktig for å ha trygg og kostnadseffektiv forsyning av legemidler, og for å gi grunnlag for nye forsyningsløsninger som sikrer at alle pasienter får de legemidlene de trenger, til riktig tid, på rett måte og i riktig dose.      

Kristine ser både muligheter og utfordringer ved digitalisering og e-helse. Mulighetene for å redusere risiko for menneskelige feil er med på å forbedre pasientsikkerheten. Og noen av utfordringene som dukker opp på veien handler om å sørge for å ivareta personvern, og å sørge for at ulike systemer snakker sammen på en god måte.  

- Det kjennes veldig bra å være med å løse disse utfordringene, og å innføre gode løsninger for virksomheter som har et så viktig samfunnsansvar. Også er det utrolig lærerikt og givende å løse dette sammen med mange dyktige mennesker med veldig ulik fagkompetanse, men som alle er helt kritiske bidragsytere for å lykkes med nye løsninger. 

Sikrer helhetlige tjenester også i fremtiden 

Daniel Rosenlund jobber med digital samhandling i helsevesenet. Prosjektene han er ute i tilfører verdi ved å redusere risiko og øke kvalitet og tilgjengelighet på helseløsningene, samt å forbedre informasjonsflyt og samhandling.  

- Bedre informasjonsflyt er kritisk for den totale forbedringen og sikringen av helhetlige tjenester i helsesektoren, sier Daniel. Digitalisering kan gjøre helsearbeidet mer smidig og effektivt.  

For å få det til på en god måte må vi sikre at vi har med oss klinikerne og fagmiljøene fra start, forklarer han. 

- Det å få med klinikere og teknologer, og være med som et nav, er sentralt for å få til samhandlingen på en god måte.  

Det komplekse aktørbildet er noe av det Daniel synes er spennende med helsesektoren. 

- Det strekker seg fra departement til det operative. Og i Metier jobber vi med hele spekteret og kjeden. Det å kunne være med og bidra der man er kompetent, og kunne flytte seg, det er utfordrende på en god måte.   

Søker flere kolleger til helsesatsningen 

Metier Digital søker flere dyktige fagpersoner. Helse er et av fokusområdene for Metier, og i Digital har man også et Centre of Excellence på helse.  

 

Vil du bidra til digitalisering av helsesektoren?

Metier Digital har i over 10 år levert bærekraftige tjenester til helsesektoren, samt er en anerkjent partner og leverandør på alle avtaler innen IKT i sektoren. 

Har du erfaring fra prosjekter og prosesser innen e-helse og helse-IKT? Hos oss vil din kompetanse gi stor verdi inn i digitaliseringen av helse- og omsorgstjenestene. 

Vi ser også etter andre som har kompetanse på digitalisering, og ønsker å gjøre en forskjell sentrale prosjekter og prosesser i offentlig sektor og store, norske virksomheter. 

Har du lest?

Disse bygger morgendagens sykehus

Disse bygger morgendagens sykehus

Når fremtidens sykehus skal bygges er det mye på spill. Vi bygger sykehus for å møte komplekse behov, også behov vi i dag ikke vet hva er. Ofte blir sykehusprosjekter utført mens de er operativ drift. Den som sikrer at prosjektet går på skinner er prosjektlederen,...

Tollgaarden – et ærverdig bygg løftet frem i tiden

Tollgaarden – et ærverdig bygg løftet frem i tiden

Mellom togskinnene som fører inn til Oslo S og Oslo bussterminal ligger Tollgaarden. Et nærmere 100 år gammelt historisk bygg som er løftet inn i fremtiden. Bygget stod ferdig i 1926, og har nå blitt rehabilitert og gjort om til et moderne sted for næring, med...