NFM Group har inngått et samarbeid med Metier om kompetansebygging innen kulturforståelse, kommunikasjon og lederskap for mellomlederne på tvers av landegrenser i Europa. Målet med det nye kompetanseprogrammet er å bidra til en sterk og felles ledelseskultur i selskapet, og sikre at mellomlederne er rustet for å lede sine team på en god måte i NFM Groups videre vekst.
Ferdighetsbygging innen Power skills skal sikre en sterk og felles ledelseskultur
Med en arbeidsstyrke på over 1000 ansatte fra mer enn 30 nasjonaliteter i Europa og USA, har NFM Group et globalt fotavtrykk og er i dag en ledende aktør innen produksjon av sikkerhets- og verneutstyr for militær, politi og andre som ivaretar menneskers sikkerhet, slik at de får muligheten til å yte sitt beste i alle typer situasjoner.
NFM Group satser nå på å få samlet kreftene på tvers av nye og eldre virksomheter i konsernet, gjennom å utvikle mellomlederne. Programmet fokuserer på å styrke relasjoner mellommenneskelige ferdigheter innen kulturforståelse, kommunikasjon, teamarbeid, selvledelse og stressmestring, i tillegg til motiverende ledelse på tvers av landegrenser.
Et viktig program for fremtidig vekst
- Dette er første gang vi bruker ekstern bistand på en slik måte, og etter en evaluering av markedet og mulighetene, valgte vi Metier som leverandør for dette programmet, sier Viktoria Johannesen, People & Sustainability Director i NFM Group. - De har lang erfaring og referanser fra samarbeid med andre relevante virksomheter nasjonalt og internasjonalt, som Forsvaret, Nammo og Kongsberg.
Foto: NFM Group.
Programmet skal rulles ut i 2025 og markerer starten på et strategisk samarbeid som skal sikre nødvendig støtte i NFM Groups videre vekst og utvikling.
Målene for utviklingsprogrammet:
- Bygge relasjoner og tillit på tvers: Understøtte relasjonsbygging, tillit og felles ledelseskultur på tvers av NFM Groups virksomheter og landegrenser. Med vekst og oppkjøp er det sterkt behov for å samle virksomhetene rundt en felles kultur og tilnærming.
- Kulturell bevissthet: Utvikle ledere som i kommunikasjonen er bevisste, og kan håndtere og integrere, ulike kulturelle perspektiver for å fremme et mangfoldig og inkluderende arbeidsmiljø.
- Tillitsbasert og etisk ledelse: Etablere tillit som kjerneelementet i all ledelse, fremme åpenhet, ærlighet og etisk beslutningstaking.
- Kommunikasjons- og samarbeidsferdigheter: Styrke lederne i deres evne til å kommunisere effektivt internt og eksternt, og senke terskelen for samarbeid på tvers av avdelinger og landegrenser.
- Personlig utvikling: Oppmuntre til kontinuerlig personlig vekst og læring for å holde tritt med et raskt skiftende forretningslandskap.
- Operasjonell effektivitet gjennom teamutvikling: Sikre at lederne har en verktøykasse for å sikre utvikling og forbedring av sine team og å nå sine og virksomhetens mål gjennom effektivt samarbeid.
Programmet er mer enn bare kompetansebygging og bevisstgjøring – det er en investering i fremtidens ledere og ledelseskulturen i NFM Group, og en nøkkel til å sikre bærekraftig vekst og suksess i årene som kommer.
- Vi i Metier er svært stolte av å samarbeide med NFM Group i utviklingen og leveransen av dette viktige initiativet, sier direktør i Metier Academy, Henning Bækken. De er en ledende og innovativ norsk aktør i sitt marked, med store ambisjoner og muligheter som det blir spennende å følge fremover.
Skjer verdiskapingen i din virksomhet gjennom prosjekter? Da bør power skills være en selvfølgelig del av et karriereprogram eller kompetanseprogram innen prosjektarbeid og -ledelse. Les mer om vårt tilbud innen power skills, ledelses- og teamutvikling her.