Project Excellence: Forutsigbarhet og bærekraft hos BOS Power

Ledere i Bos Power og Meiter

21. februar 2025

Med fokuset rettet mot bærekraftige løsninger og elektrifisering har BOS Power blitt en ledende leverandør innen marine fremdriftssystemer, nødstrøm og energilagringssystemer.

Dette arbeidet har Metier fått lov til å bistå dem gjennom et samarbeid som startet i 2023. BOS Power har ikke bare styrket sin posisjon i Norden med markedsledende løsninger, men også hatt fokus på forbedring av interne prosesser og kompetanse som sikrer kvalitet i kundeleveransene.

Nye måter å jobbe på for å møte vekst og grønne prosjekter

BOS Power har jobbet med strategiske oppkjøp og organisk vekst samtidig som de i 2023 klarte å firedoble omsetningen på fire år. Nå har de ambisjoner om ytterligere vekst, mens de går over til grønnere løsninger. Det er viktig at selskapet sørger for å ha kontroll, forutsigbarhet og suksessfulle leveranser hver gang. Det forsikrer de seg om gjennom et initiativ de kaller BOS Power Project Excellence.

Resultatet av vekst og oppkjøp på en side, og store, grønne prosjekter på den andre, har gjort at BOS Power har sett behov for å tilpasse måten de jobber på.

BOS Power jobber aktivt med temaer som kompetanseheving, standardisering og risikohåndtering. For kunder og leverandører betyr det at de møter forutsigbarhet, kontroll og konsistens fra start til slutt.

– Dette er blant gevinstene vi realiserer gjennom Project Excellence, sier Knut Steinar Engene, direktør i Management Consulting i Metier.

Les mer om tiltakene i BOS Power Project Excellence lenger ned i saken.

God organisasjonskultur og felles språk gir bedre prosjekter

Project Excellence initiativet ble satt i gang for å realisere et strategiarbeid i BOS Power hvor en av de styrende faktorene i strategien var “One BOS Power”.

En voksende organisasjon trenger felles forståelse og språk om de skal lykkes med sine leveranser, og dette fikk en sentral betydning i Project Excellence-initiativet.

– Å etablere et felles språk og en samlet kultur på tvers av enheter kan være krevende, forklarer Øystein Kalve Sunde, head of PMO i BOS Power. En av de viktigste oppgavene til Project Excellence er å bygge et sterkt fellesskap og sikre en felles forståelse for hvordan vi leverer prosjekter på tvers av Norden.

Derfor har BOS Power i samarbeid med Metier lansert et kompetanseprogram hvor alle ansatte skal gjennom et grunnkurs. Ulike roller og behov åpner for tilleggskurs. Så langt har 85 medarbeidere vært gjennom første steg av akademiet.

– God endringsledelse handler i stor grad om å tydelig kommunisere hensikten og verdien av tiltakene, slik at medarbeiderne får en positiv endringsprosess og kunden opplever økt verdiskapning, forteller Øystein.

– Vi har gjort noen mindre justeringer i initiativet underveis, mest for å tilpasse oss de forskjellige bransjene vi er involvert i. Totalt sett opplever vi at initiativet har en god effekt for organisasjonen og for våre kunder.

Les også: BOS Power Solutions lanserer forbedringsinitiativet Project Excellence i samarbeid med Metier

Hva er Project Excellence-initiativet hos BOS Power?

For å sikre at BOS Power skal lykkes med sine prosjekter, har de i samarbeid med Metier fått på plass fire sentrale tiltak gjennom Project Excellence, en svært helhetlig tilnærming til bedre prosjekter:

  • Et felles kompetanseprogram (Project Academy)
  • Felles prosjektgjennomføringsmodell og beste praksis (Project Delivery Model)
  • En sentralisert prosjektadministrasjon (Project Management Office, PMO)
  • En felles eierstyringsmodell (Project Governance Principles)

I Project Academy får de ansatte ferdighetene og kompetansen de trenger for å sikre pålitelige leveranser av høy kvalitet.

Prosjektmodellen sørger for kontroll, standardisering og forutsigbarhet gjennom hele prosjektet, og sikrer på den måten at leveransene skjer til rett tid og kostnad.

Prosjektadministrasjonen (PMO) støtter prosjektene gjennom å tilby prosjektmetodikk og verktøy for å sikre standardisert gjennomføring basert på selskapets beste praksis.

Gjennom profesjonell eierstyring forbedrer BOS Power prosjektkontroll, åpenhet og ansvarliggjøring. Det sikrer effektiv risikostyring og beslutningstaking, noe som gir både BOS Power og deres kunder trygghet på prosjektgjennomføringen.

Et godt styringssystem som støtter prosjektmodellen og eierstyringen ivaretar prosjektene på enkelt- og porteføljenivå. Samtidig bidrar det til at prosjektene klarer å levere gode resultater konsistent og over tid. Hos BOS Power støtter systemet dem fra salg og tidligfase i prosjektene helt frem til overlevering til kunden og videre støtte i driftsfasen.

BOS Powers kunder og leverandører kan føle seg trygge på at prosjektene de gjennomfører er av høy kvalitet og møter målene man er enige om.

Omfattende, men effektivt

Initiativet er omfattende, men BOS Power ser også at de har fått til mye med relativt få tiltak.

– Vi er ydmyke for at vi står overfor prosjekter som i fremtiden vil ha økt kompleksitet, der investeringen er stor, og kundeverdi står i sentrum. Da må vi ha kunnskap nok til å velge de rette prosjektene og gjennomføre disse med høy kvalitet og forutsigbarhet, sier administrerende direktør i BOS Power, Ove Johan Solem.

Programmet er tilrettelagt for å møte behovene til BOS Power. For å lykkes i praksis handler det om å få til planlagte endringer i organisasjonen, og drive effektiv endringsledelse. Mye har så langt handlet om å skape entusiasme og forståelse hos hver enkelt ansatt.

– Kommet for å bli

Mange av initiativene knyttet til Project Excellence er satt i gang, og flere vil tre i kraft i 2025 og i 2026. Initiativene i programmet består av løpende prosesser som skal hjelpe BOS Power å vokse sammen med omfanget og størrelse på prosjektene de tar på seg. Øystein er tydelig på at initiativet kommer til å være med organisasjonen langt inn i fremtiden.

– Project Excellence har kommet for å bli i BOS Power. Det har gitt oss faglig tyngde, trygghet og en ekstra dimensjon i tilbudene til kundene våre. Initiativet hjelper å holde oss i forkant, sikre kontinuerlig forbedre og levere økt kundeverdi.

Du kan lese mer om hva vi tilbyr av virksomhetsutvikling her.