Divisjonen Digital i Metier vokser, og konkurrerer i en vektklasse som er høyere enn hva størrelsen deres tilsier. Vi tok en prat med Lars-Erik, lederen for den digitale satsingen i Metier, for å finne ut hva ambisjonene er fremover, hva som kjennetegner Digital og hvorfor han mener de er på en god vekstkurve.
Hvem er Lars-Erik Johannesen? Vi på kontoret kjenner han som en stødig, humoristisk type som liker å ta seg en sykkeltur i marka. Men han er også en solid fagperson med mange års erfaring fra en rekke roller i toppledelse innen digitalisering. Lars-Erik har en imponerende CV og en enda mer imponerende holdning til hva det vil si å lede dyktige mennesker på en god måte.
– Jeg mener at jeg som leder må stå med folkene mine i tykt og tynt, gjennom godvær og storm. Det er en del av det vi kaller tillitsbasert ledelse: vi har tillit til at våre medarbeidere tar de riktige beslutningene på bakgrunn av informasjonen de har tilgjengelig. Da må vi også la de feile, og stå med dem i stormen om det skulle skje.
Digital: en divisjon i rask vekst
Divisjon Digital er kort fortalt konsulentsatsingen hos Metier innenfor IT og digitalisering/digital transformasjon, med fokus på styring og ledelse. Divisjonen fyller en funksjon som hjelper bedrifter å forstå og å oppnå sitt digitale potensial.
– I områdene Digital jobber innenfor er det ikke alltid klart hva som er beste løsning – eller en gang riktig spørsmål, forteller Lars-Erik. Da er det viktig å ha de rette folkene om bord; de som klarer å finne frem til riktig problem å løse.
Det vi ser nå, er bare starten på digitaliseringen, mener Lars-Erik. Potensialet innenfor IT og digital transformasjon er enormt.
– Vi tenker ofte at ting er ganske automatisert i dag. Sannheten er at dette bare er begynnelsen på den digitale transformasjonen av samfunnet. Det er det som er moro med å jobbe hos oss nå; vi har så vidt skrapt i overflaten.
Kunne du tenke deg å jobbe hos oss i Digital? Les mer om oss og hva vi kan tilby her!
En ansattdrevet divisjon
Digital skal være et godt sted å være for de ansatte, det er Lars- Erik veldig tydelig på.
Metier er en organisasjon med flat struktur hvor folk blir sett og hørt. Digital vil også være en divisjon drevet av de ansatte. Det vil si at alle er med på å velge stien divisjonen skal følge. Partnere, ansatte og kunder skal alle være fornøyde med hvordan man styrer skuta. Det skal være et sted der folk tør å satse, tør å endre seg og tør å kjempe i større ligaer.
– Digital ønsker å være best, uansett størrelse. Vi er en aktør som vinner konkurranser om rammeavtaler og kontrakter mot svære, internasjonale konkurrenter. Vi føler oss som David mot Goliat til tider, og vi slår ganske ofte de større, internasjonale aktørene ned i støvlene, humrer Lars-Erik.
Basecamp - en forutsetning for å nå Mount Everest
De fleste konsulenter har to hjem; ett hos kunden og ett på kontoret. For at den enkelte skal kjenne tilhørighet til konsulenthuset Metier er, er det en hel gjeng som jobber aktivt for å bygge kultur og sosialt samhold bak kulissene. Her på huset kalles det basecamp.
– Vi er ikke de første som benytter oss av begrepet, men det er noe vi lever etter, forklarer Lars Erik.
Basecamp er en godt brukt analogi til fjellklatring. Om du skal nå toppen av Mount Everest er du nødt til å ha en base som du kan vende tilbake til for forsyninger, hvile og annet påfyll. Digital har et stort, kommersielt apparat på hovedkontoret. De skaffer oppdrag og fungerer som en støttefunksjon for konsulentene som er ute i feltet og gjør en forskjell.
Samlingspunkter er viktige når man jobber som konsulent. Det er det som trekker deg tilbake og gjør at du har en tilknytning til det som faktisk er arbeidsplassen din. Så om konsulentene ønsker det, er det alltid «husrom» i basecamp, og muligheter til å trekke til kontoret for faglige diskusjoner, sosialt samvær og kompetanseutvikling.
– De som står for basecamp er en gjeng med kulturbyggere – utrolig dyktige støttespillere som gjør alt for å sørge for at våre ansatte har et «hjem» å gå til, sier Lars-Erik.
Basecamp arrangerer jevne konsulentsamlinger, fagsamlinger, de kjører rundt og deler ut lussekatter og de lager påskequiz, blant mye annet.
– Det var veldig synlig gjennom pandemien hvor mye de faktisk står på for å passe på at konsulentene våre har det bra, og de har ikke slappet av nå i ettertid heller, skryter Lars-Erik.
Hva er det du får her som du ikke får andre steder?
Ethvert konsulenthus sin store utfordring er å definere hvorfor det er til, og hva som differensierer det fra de andre. Så hva er det man får hos Digital og Metier som man ikke får andre steder? Når vi spør Lars-Erik, har han et veldig klart svar.
– Det som definerer oss er verdiene våre, og hvordan vi opererer i praksis. Vi er et selskap med en flat struktur og en ledelsesfilosofi som står og faller på tillit. Kultur spiser strategi til frokost, og det hjelper ikke å ha en godt forankret, solid strategi om du ikke har bedriftskulturen i bunn som gjør at de ansatte trives. Vi har totalpakka med attraktive kunder og oppdrag, gode kollegaer og et fantastisk arbeidsmiljø. Dette er kanskje en klisjé, men det er det som gjør at jeg smiler på vei til jobb hver dag.