- Etter flere sammenslåinger og eierskifte var det på tide at vi fikk ryddet opp og tydelig signalisere at vi et ett selskap, med et enhetlig mål, sier Kristin Bakke Romsaas, Chief Operating Officer i Metier. Anti har hjulpet oss med dette. Samtidig har de sørget for at vi er gjenkjennelige og at det er rom for våre forretningsområder, med deres særegenheter, å vokse.
De siste 10 årene har Metier vokst organisk og gjennom sammenslåinger. Selskapet består i dag av det som en gang var Metier AS, OEC AS og Hospitalitet AS. Da nye eiere tok over 24. april i år valgte man å samles under Metier, A Tetra Tech Company – men tar med seg alt det gode fra opprinnelsesselskapene på andre måter.
- Nye eiere ga oss en fin anledning til å gjøre noen justeringer som vi tror vil gjøre det tydeligere for kundene våre å se hva vi er gode på, og at vi er noen å regne med innen digitalisering, virksomhetsutvikling, grønn teknologi og prosjektledelse av komplekse prosjekter, sier Bakke Romaas.
Et punkerlag fra Anti
Da Metier skulle velge byrå falt valget på Anti.
- Anti laget vår forrige logo, og den var vi kjempefornøyd med. Den har bare fått en lett justering, sier Charlotte Eneroth, markedsdirektør i Metier.
- Vi valgte Anti også fordi de de selv sier de er «A new type of Interferance» og at de er pønk. Vi trengte noen som kunne riste litt løs og se oss i nytt lys. Noen som kunne utfordre oss, sier hun videre. Det har de gjort, og det tror jeg synes i sluttresultatet.
Hun skryter av et tett samarbeid med Anti gjennom hele prosessen og at de har vært lydhøre overfor Metiers utfordringer og behov.
Fra Anti har seniorrådgiver Magnus Flø og kreatørene Elise Apall Bjørsvik og Bjørn Solli jobbet med identitet. På visuell profil har teamet bestått av Creative Director og partner i Anti, Kjell Ekhorn, seniordesigner Kristoffer Eidsnes og designer Christoffer Sandell. Prosjektleder har vært Helene Grindheim.
- Metier har vært en svært spennende merkevare å jobbe med. Så mye kompetanse, erfaring og energi hos en oppdragsgiver inspirerer også oss som konsulenter. Med ny drakt og ny merkevarekjerne, blir det spennende å følge Metier de neste årene, sier Magnus Flø, seniorrådgiver i Anti.
Mer enn bare visuell profil
Å redefinere hvordan man snakker om seg selv som selskap og hvordan man ser ut er ikke rett frem uten at man støter på utfordringer underveis.
- Vi vet hvem vi er og hvor vi skal, men at vi som i stor grad er ingeniører og økonomer skal si det med få ord er ingen lett oppgave for oss, sier Eneroth.
I tett samarbeid har det blitt utviklet en brand story (what, how, why) og utformet en payoff – altså et slagord.
- Vår brand story handler om at det vi gjør er å løse utfordringer som betyr noe, måten vi gjør det på er gjennom mennesker, og grunnen til at vi gjør det – vårt WHY – er at vi skaper positive ringvirkninger i samfunnet, sier Bakke Romsaas.
- «Sammen gjør vi endring mulig» er vår nye payoff, og den liker vi kjempegodt, sier Eneroth. Den kan brukes på de små enkeltoppgavene vi gjør, når vi snakker om at vi bidrar til det grønne skiftet gjennom arbeidet vårt med battericallefabrikken FREYR eller når vi digitaliserer Norge gjennom bedre brukertjenester i sentralforvaltningen.
- Så må jeg legge til at det har vært en stor gjeng i Metier som har bidratt til å få frem hvem i er og å implementere sluttresultatet, og et team i marketing som har klokket noen ekstra timer i første kvartal for å få dette på plass.
Metier lanserte ny logo og nytt navn 24. januar i år, og 6. mars tok vi i bruk den nye profilen eksternt.