Kontinuerlig tjenesteutvikling gjør Oslo til en bedre by

helse

13. desember 2023

Har du tenkt på at det sitter en hel etat som har som oppgave å gjøre samfunnet rundt oss til et bedre sted å være, leve og bo? Det er nettopp det bymiljøetaten i Oslo kommune gjør. Ingunn Rønningen i Metier Digital kjenner seg heldig som har bidratt til å finne løsninger på helt konkrete problemstillinger i byen.

Neste gang du ser mørk lyspære, et hull i veien, eller andre feil og mangler i Oslo du mener bør utbedres, kan du rette en tanke til Ingunn og teamet hos Bymiljøetaten. De har vært med på å utvikle to produkter som gjør det enklere å melde fra om ting som trenger utbedring, i tillegg til at de har ett produkt som legger til rette for bedre mobilitet i byen og regulering av små el-kjøretøy.

Vi har tatt en prat med vår kollega, for å høre mer om hennes motivasjon og driv, og de spennende tiltakene hun har vært med på å utvikle.

Fra utvikler til prosjekt- og programleder

Som mange andre har Ingunn en karrierevei som er drevet av interesse. For henne er interessen teknologi. Hun har en master i informasjonsteknologi fra Blindern, der hun tok profesjonsstudium i systemutvikling og datakommunikasjon. Veien derfra gikk via Opera Software hvor hun begynte som utvikler og ble i 7 år. Først som utvikler og senere som teamleder og prosjektleder.

- Jeg jobbet i et infrastrukturprosjekt for en større mobiloperatør i USA, med et team som var spredt globalt i forskjellige tidssoner, sier Ingunn.

Etter dette gikk hun over i Computas som konsulent hvor hun ble i 7 år. Her jobbet hun som konsulent og test- og prosjektleder på kundesiden, blant annet hos Mattilsynet og UDI før hun begynte som prosjektleder hos Metier i 2020.

- Prosjektledelse gir meg vind i håret! Bakgrunnen min gir meg også en solid teknisk kompetanse som jeg bruker i rollen jeg har nå. Jeg liker å være operativ, og det er derfor jeg er her i Metier. Her har jeg muligheten til å jobbe med det jeg vil.

En faglig sterk arbeidsplass

I Metier fant Ingunn et sted med sterkt fagmiljø, hvor hun kunne sparre med andre veldig kompetente mennesker.

- Metier har også en veldig positiv arbeidskultur med imøtekommende kolleger og gode plattformer for å møtes, forteller Ingunn. Et stort faglig fokus og en rigg som ser og ivaretar deg ute i oppdrag, var også noe av det som dro meg inn i organisasjonen.

Les også: Tillitsbasert ledelse gir rakettvekst for Digital og Etablerer nytt Power BI-miljø i Metier Digital

Oppdrag som gir mening

Ingunn er idealist av natur og vil helst at det hun gjør skal ha positive ringvirkninger i hverdagen til de rundt henne.

- Det er det som trakk meg mot prosjektet – og Metier. Det motiverer at jeg bruker tiden min på noe som gir så tydelig mening. Hver dag kan jeg med hånden på hjertet si at jeg er med på å gjøre Oslo til en bedre by å bo i.

Ingunn har i det siste hatt en rolle som produktutvikler hos Bymiljøetaten, som vil si at hun da har lagt planer, fulgt opp teamet, fjerner hindringer og liknende i tre av deres digitaliseringsprosjekter. I Bymiljøetaten er dette flerfattet, og Ingunn har fungert som en administrativ og en operativ teamleder for et produktutviklingsteam som skal fungere godt sammen.

- Jeg følger med på den hellige triangelen vi ofte snakker om: Kost, kvalitet, tid. Jeg legger til rette slik at teamet leverer det de skal, når de skal og at det som blir levert er av god kvalitet.

Digitalisering som gjør Oslo til et bedre, og tryggere, sted å bo og ferdes

Ingunn har jobbet med tre produkter for Bymiljøetaten; bymelding, mikromobilitet og trafikksikkerhet. To av disse skal gjøre det lettere for Oslos innbyggere å si fra om områder de opplever at trenger utbedringer.

Bymelding er en tjeneste hvor byens innbyggere kan melde inn om de oppdager feil og mangler på fellesarealer; gater, torg, friområder, idrettsanlegg i byen, marka og indre Oslofjord. Når man oppretter en bymelding blir denne rutet til rett plass, og en stor del av flyten er automatisert ved å sende meldinger direkte til entreprenører som kan utbedre i henhold til de kontrakter de har med Bymiljøetaten.

- Det er en viktige tjenester hvor alle i Oslo kan melde inn saker som hull i vei, gatelys, mangelfull brøyting og strøing, og så videre, forklarer Ingunn.

Tjenesten Trafikksikkerhet forebygger trafikale utfordringer ved å gi publikum et dedikert sted å melde inn saker om manglende trafikksikkerhet i sitt nærområde. Publikums bruk av denne tjenesten bidrar til gode innspill for planlegging av nye tiltak for trafikksikkerhet i Oslo.

- Vi utvikler en effektiv behandling av publikumsmeldinger, slik at bymiljøetaten får brukt informasjonen de får på en god måte.

Vunnet pris for god bruk av geodata

Den siste tjenesten, Mikromobilitet, omhandler innsikt og regulering av små elektriske kjøretøy i Oslo; hvordan de brukes, hvor de parkeres og så videre. Gjennom dette verktøyet kan man se hvor mange turer og kilometer som er kjørt til sammen. Tiltaket vant prisen i klassen «Tiltak i offentlig sektor» i konkurransen fra det nasjonale Geodatarådet, høsten 2022.

- Dette gir mye og morsom data, og god innsikt i bruk, sier Ingunn. Tjenesten hjelper med tilrettelegging og planlegging for å bruke små el-kjøretøy på en god og effektiv måte i byen. Det kan også hjelpe til med regulering av aktører, fordi det gir bymiljøetaten mulighet til å følge med på dem og holde dem i skinnet om de skulle overskride antallet sykler det er lov til å ha i sentrum, eller andre reguleringer.

Fjerner tidstyver, gir mer rom for faglig verdiskaping

- Utviklingen av digitale tjenester er viktige tiltak med stor verdiskapende effekt for etaten, sier Torgeir Nilsen i Bymiljøetaten. Alle tre tjenestene er produkter som på hver sin måte øker automatiseringen og frigjør tid tidligere brukt på administrative oppgaver. I tillegg gir digitalisering tilgang til verdifull data som kan hjelpe oss å gjøre byen vi bor i enda bedre i fremtiden – og det er jo dette digitaliseringen egentlig handler om.

Vil du være med å ta vår digitale virksomhet til nye høyder?

I dag er Metier mest kjent for å være Norges beste prosjektledermiljø, og det skal vi fortsette med å være. Samtidig har vi kommet langt i å være en toneangivende virksomhet innen digitalisering. Våre ambisjoner strekker stadig lengre, og nå ønsker vi å være en ledende bedrift innen teknologi og rådgivning.

Har du lest?

OneCo satser på bedriftsintern kompetanseheving

OneCo satser på bedriftsintern kompetanseheving

OneCo øker sin satsing på kompetanseheving innen prosjektledelse og eierstyring. Som et ledd i dette har de inngått en samarbeidsavtale med oss i Metier. Målet er å øke prosjektlederkompetansen på tvers av organisasjonen og bygge ledere som får fremtidens...

Omvendt mentoring – dette har vår COO lært av Charlotte

Omvendt mentoring – dette har vår COO lært av Charlotte

Hvordan kan vi inspirere unge, kvinnelige ledertalenter, og samtidig sørge for at de unges stemmer blir hørt hos nettopp ledelsen? Leder- og styreverv er fremdeles mannsdominert, og det er en viktig oppgave å utjevne forskjellene. Tema for årets kvinnedag er «inspire...